Senaste kommentarer

17.09 | 06:46

Stort tillykke med Damen. Det ser rigtigt godt ud. De bedste Sejlerhilsen...

23.06 | 19:59

Låter fantastiskt, efter allt slit, att ni äntligen får njuta av er båt. Då hopp...

02.06 | 03:40

GRATTIS till sjösättningen Vilket fantaststiskt proffsigt projekt Myket vac...

01.06 | 16:33

Såååååå härligt Stort grattis🙏❤️🇸🇪 Malin o Peter

Glad Påsk

Vindfamnes sida

Dagbok

Lördagen den 14 november 2015

Som jag skrev tidigare så är det lite annat som också behöver prioriteras som inte har med båtbygget att göra, men det ska väl lugna ner sig så småningom så fokus kan ligga mer på båtbygget.

Nu är handskfacken på babordssidan på plats! Det var lite trångt att plasta fast dem på insidan men nu är de, som sagt, där de ska vara. Tillpassningen av de rostfria detaljerna har också fortgått sen sist.

Idag ska vi hjälpa till och höststäda i och runt segelklubbens stuga och klubbens båtar ska tas upp för vinterförvaring. Det har ju varit en fantastisk höst hittills och klubben har hjälpt till med Elevens val vid en närliggande skola. Segling på schemat alltså. Men nu är det slut med det så därför åker 606orna och följebåtarna upp.

Onsdagen den 4 november 2015

Ett snabbt inlägg.

En sammanfattning av det senaste (sjätte!?) byggåret hittar du under "årsberättelser" i menyn till vänster.

Söndagen den 1 november 2015

J-O håller på med alla rör och genomföringar som ska in i septiktanken. Det är inte lätt att få med på bild men bilden jag lagt in föreställer grabbräckena till rufftakets ovansida och akterstagshållarna till akterspegeln. De är färdiga för hopsvetsning. Det är lite småpul med brickorna som ska ligga mot skrovet/taket och sen att passa in alla detaljerna så de har rätt vinkel i förhållande till hur de ska sitta när de är klara. Därför är delarna rejält fixerade i sina jiggar. (Ibland nämner J-O att det är bra mycket enklare att bygga hus - bara räta vinklar...😀)

Gårdagen ägnades åt "det stora brödbaket" som nu är tradition. Det var tredje året och vi kunde bara konstatera att hanterandet av pizzorna i stenugnen går bättre för varje år! Innan dess blev det ca 35 brödkakor.

Annars är det dags att summera det här byggåret - får ta itu med det i veckan.

Torsdagen den 29 oktober 2015

Just nu jobbar J-O på lite olika grejor. Idag var vi hos vår rörbockare och fick böjt rör till akterstagshållare och grabbräckena på rufftaket. Det är ett av grabbräckena du ser på bilden. En annan produkt är handskfacken i sittbrunnen. Nu är alla tre gjorda och det sista som ska sitta på styrbordssidan blir lite special eftersom det kommer in ovanför stickkojen och där vill vi inte ha kondens! Alltså blir den i en sandwichkonstruktion. En bild på hur hålen kommer i sittbrunnen har jag lagt in under fliken Bygget i bild - Detaljer. Där kan du också se den tredje grejen som är under produktion. Nämligen septiktanken. Vi har fått god hjälp av folk från en helt annan bransch än båtbranschen. Det kan man tydligt se på bilden eftersom kopplingarna ser annorlunda ut. Det är en s.k. mejerikoppling med gastät packning mellen kulventil och rörböjar. Enkelt att montera och demontera!

Lördagen den 24 oktober 2015

För att kunna fortsätta med lite pyssel till båten var J-O tvungen att få hem lite polyester, gelcoat och vax. Nu finns det på plats och på bilden ser du den oerhört välvaxade pluggen till "handskfacken", som ska vara i sittbrunnens sargkant. J-O håller på att lägga på gelcoat för att sen plasta några lager utanpå detta.

Det har varit ett långt stopp i produktionen bl.a. beroende på att vi varit funktionärer på Mästarnas Mästare i segling i Båstad. Men ibland händer andra saker i livet som gör att man måste stanna upp lite och det händer oss också så vi kan inte bara skylla på Mästarnas Mästare. 

Nu har vi några lediga dagar framför oss så nu ska det väl inte dröja länge innan det kan finnas något att berätta. 

Söndagen den 4 oktober 2015

Jag har hämtat hem det mesta av det jag behöver för att sy alla dynor till båten. På bilden kan du se en del av kallskummet och tygerna. Den blåaktiga är till dynorna som vi ska ha i sittbrunnen och det gröna ska vara på alla dynorna inuti båten. Det blir kallskum till sittbrunnsdynorna också men lite tunnare. Jag har testat det lite i sommar och konstaterar att det fungerar bra eftersom tyget är motståndskraftigt mot vatten. Nu gjorde jag en liten dyna, men till nya båten blir det hela dynor till varje sittbänk och jag hoppas att de kommer att ligga mer stilla, för den lilla var lite lätt och det kändes nästan som om den skulle kunna flyga iväg i vinden. (Som i sommar varit frisk!)

Förutom att vi lovat bort oss som funktionärer under Mästarna Mästare i segling om fjorton dagar så är det nu läge för ett ryck med båtbygget. Gamla Vindfamne står nu på land utanför vårt hus och idag ska hon tömmas, tvättas på insidan, konserveras och täckas. Nu kan vi inte dra iväg till ön på helgerna längre...😀

Tyvärr blir jag av med mitt fantastiska syhus eftersom Joel och hans tjej flyttar in där under oktober och kommer att bo där tills de kan flytta in i sitt nya hus som ännu inte börjat byggas. Men det ska väl gå bra ändå, vi har faktiskt en del plats i vårt boningshus också, men det är lätt att bre ut sig när man får möjlighet!

Onsdagen den 23 september 2015

...alltså har vi som vanligt haft en massa annat för oss.

Förra veckan blev hektisk med 100-årsjubileum för skolan vi jobbar på. Det var tre kvällars uppträdande  utomhus med alla elever (ca 400) medverkande. Jag hade hand om ljud (från mikrofoner och dator med alla dess tillbehör som skulle kopplas upp och tas ner varje kväll) och J-O var alltiallo. Så man kan väl säga att det var skönt att segla ut till Väderön och vila från allt ståhejet kring detta. 

J-O håller fortfarande på med toatanken. Alla delar är färdiggjorda och nu ska det göras genomföringar till rör för påfyllning och tömning innan alla delar sätts ihop. 

Söndagen den 13 september 2015

Förutom att vi har svårt att hålla oss ifrån att segla så har J-O hållit på med hålltanken till toan. Den blir formad så att den passar mot skrov och överbyggnad och ska vara ovanför/innanför handfatet. För att man ska kunna skilja de delar han redan gjort till tanken från resten av toaväggar mm så har jag ringat in den på bilden. Ännu fattas framsida och toppdelen. Den ska, när alla delarna passats ihop, sen förseglas med epoxy inuti så att den (förhoppningsvis) blir helt gastät.

Det blev en snabbtur ned till Gilleleje i fredags. Jag tror att det var rekordfart trots motström efter Kullen. Sträckan är ca 30-31 distansminuter och vi gjorde den på 4 timmar och 24 minuter. Hemresan i lördags gick snabbt över Öresund då vi hade 2 knops medström en lång bit men medelfarten drogs ner av pinkryss från Källranpricken (N Torekov) in till Båstad. Då blev det hela 5 timmar och 15 minuter istället...

När det gäller kulören så är vi tillbaka på den första vi valde ut - så nu blir det den...

Segelsäsongen börjar lida mot sitt slut och den 3 oktober ska Vindfamne tas upp. Sen blir det intressant att se vilken båt som sjösätts 2016😀.

Lördagen den 5 september 2015

STORSTÄDNING.

Storstädning innebär att det är öppnat tvärdrag i byggnaden och J-O har blåst med tryckluft överallt så att det ska blåsa ut det värsta dammet.

Sen ska det byggas ett plasttält över det som ska lackas så att inte eventuellt damm som vi inte blivit av med ska hamna på nylackade ytor.

Ja ibland behövs det och nu är det dags att förbereda för lackning av åtminstone rufftakets ovansida. Det är en tuff resa för det där med att bestämma kulör är inte vår starka sida.  Nu har vi målat modellen med 4 olika kulörer som du kan se under fliken Bygget i bild - Däck och överbyggnad. Bilden är inte helt rättvisande kulörmässigt men den ger ändå en fingervisning på vilket håll vi är på väg. Men det ska bli ytterligare en test med en kulör, som Joel är lite nyfiken på, i det grönare registret men med mer grått i. Det blir alltså ett nytt prov på måndag. 

Som du säkert har förstått upptar problematiken med kulören en stor del av vardagen  😀

Jag har beställt material till dynor inne i båten och även till sittbrunnen. Så jag ska inte vara arbetslös på fritiden i vinter jag heller. 

Just nu är det också lite underhåll på vårt bostadshus. J-O har skurat taket på köket för att få bort mossa och lavar som växer på nordsidan. Det var läge att passa på nu när det ändå regnade och var genomblött.

Måndagen den 24 augusti 2015

Vad föreställer bilden bredvid?

Under tiden som du läser resten av det här kan du ju fundera på det och allra sist kommer svaret på den bildgåtan.

Ja, nu blev det ju fint väder igen och då har vi alltid lust att njuta av det. Helgen tillbringade vi på Hallands Väderö och det blev många bad och även SUPande. Alltså sånt där man gör när man står på en bräda och paddlar sig fram i vattnet. Jag blev så sugen på att skaffa en SUP bräda och Joel likaså så vi beslöt att undersöka det hela och köpa en tillsammans. 

Nu ska du få nåt att fundera på.

Att vi gör de här utflykterna gör att båtbygget inte går det minsta framåt just då. Å andra sidan funderas det en hel del på detaljer ändå. Jag skrev att vi bestämt en kulör som kunde duga, men J-O är fortfarande tveksam...

Hursomhelst så föreställer bilden pluggen (man plastar alltså facken utanpå den) till "handskfacken" som ska sitta infällda i sittbrunnens sarger. Den har blivit lackad av Joel och ska nu ut i verkstan och vaxas innan den används. Det blir två eller möjligen tre sådana fack i sittbrunnen. 

Söndagen den 9 augusti 2015

Så var det dags med lite uppdatering igen! Vi har lagt en och en halv vecka på att vara funktionärer på Seglarveckan i Båstad. Det innebär att J-O suttit i läbåten vid starten och jag har varit stugvärd i klubbstugan och sett till att funktionärerna blivit mätta goa och glada. Det har varit SM och EM för båttypen Drake. Men J-O har tränat lite på plastjobb också. På en av båtarna lossnade backstagsfästet under en blåsig dag och J-O blev ombedd att försöka hjälpa dem. Tyvärr hade jag inte kamera med då för bilden på min näthinna av maken liggande i akterskuffen på denna Drake  med endast underben (?) och fötter stickande ut i sittbrunnen är ganska talande. Där låg han och slipade med vinkelslip och tvättade och plastade fast fästet. När han sedermera kom ut genom gluggen liknade han nån sorts snöman...och det kliade ...

Nu har vi varit hemma och jobbat med båt och trädgård sen igår och det har blivit ett avloppsrör till toan. Toan har vi ju inte brytt oss om tidigare ,men nu är det prioritet på att utforma den. På bilden ser du rören som J-O gjort i glasfiber som kommer att bli mer eller mindre integrerade med båtens skrov. Det blir t.ex. ingen vanlig genomföring här utan det finns en fläns på röret som ligger an mot utsidan av botten. Den ska plastas fast utifrån och kommer inte att synas när allt ät spacklat slipat och klart. J-O vill inte ha svåråtkomliga kranar där av denna lösning. Rören du ser på bilden ska alltså plastas ihop . Sen kommer alla slangar, slanganslutningar och kranar ca 30 cm över vattenlinjen. Den här metoden med plastade rör kommer troligtvis att användas även i pentryt.

Sonen har haft semester så lackning av överbyggnad drar ut på tiden...

Söndagen den 26 juli 2015

J-O har gett sig i kast med akterspegeln så att den också kan bli grundklar. Panelerna till taket är just grundklara efter att Joel hjälpt till med grundmålning och lite slipning. Jag lägger in lite bilder på hur sammanfogningen av panelerna se ut och även hur själva panelerna ser ut under fliken Bygget i bild - Interiör. 

Vi har faktiskt bestämt att prova en kulör på rufftakets utsida. Vi har ju inte så lätt att komma överens om just det där med kulören... 😀 

Fantastiskt jobbeväder! 

O m den blir godkänd så blir det den kulören på skrovet också. Lovar att det blir bilder på detta!

Söndagen den 19 juli 2015

Takpanelerna i salongen är breda bitar av divinycell som J-O tänker lacka vita. Han döljer fastsättningen mot taket så man ska slippa se skruvar eller lister som håller dem på plats. Exakt hur får bli i ett senare inlägg. Det var lite pusslande innan alla panelerna var tillpassade - men nu var det klart!

Han håller också på att slutspackla från relingslist (vid sittbrunnen ända till sittbrunnssargen) och ner till den infrästa linjen, på utsidan av skrovet, för att sen grundmåla den biten också. 

Skotbalken i sittbrunnen är nu fastplastad och det är spacklat runt plastningen så att övergången blir osynlig efter spackling och slipning. 

Det känns, trots att det går långsamt, ändå som om det faktiskt går framåt! Men vi har ju tullat lite på segelsemestern. Å andra sidan är vädret kanske inte så bra så att man längtar ut...

Onsdagen den 15 juli 2015

Vi tog en liten Kattegattrunda med H 35an på 2 veckor och njöt bl.a. av några fina dagar på Anholt och Läsö innan vi drog upp till Fjällbackaområdet och hälsade på lite vänner. Lagom där blev vädret en smula ostadigare...

Men nu är vi alltså hemma igen och J-O håller på med att fästa storskotsbalken som går mellan bänkarna i sittbrunnen. Han håller också på med innertaket. 

Du som har lite koll på vårt uppdateringsdatum tycker väl att det är dags nu?!

På bilden kan du se "balken" och även luckorna som nu är på plats i sittbrunn och på akterdäck. 

Torsdagen den 25 juni 2015

En annan detalj som har fått lite känsla av att göra färdigt är att J-O har satt i gångjärnen i luckorna i sittbrunnen och på akterdäck,  och även då passat in dem i nederkanterna. Vi har också hjälpt sonen med hans sittbrunnskapell och jag lägger in en bild i Joels däcksrenovering (Fliken "Lite annat att göra"). Det krävdes att J-O hjälpte mig på slutet eftersom det blev ganska stora tygsjok att hålla ordning på. Just nu önskar jag mig mest av allt en ny industrimaskin med extra-allt vad gäller matning...och lång friarm!

...och såhär blev de fina ramarna! De har fått sin första omgång lack så helt klara är de ju inte. Som de står/ligger på bilden är de upp och ner. 

Vi har ett litet gårdshus som barnen bott i men nu flyttat ifrån och det har varit guld när det har krävts stora ytor och ett pingisbord att klippa till på.

Tisdagen den 23 juni 2015

Den delen av ramen runt skylighten som ska gå upp genom takpanelerna är nu färdig och J-O håller på med det som ska synas inifrån salongen. Ramverket, som du ser på bilden, ska limmas på den där första delen jag beskrev och kommer att ligga som en vacker ram mot takpanelerna. För att få ihop hörnen har J-O limmat på små klossar (limpistolen 😉 ) att fästa tvingarna mot så att det ska bli bra tryck och snygg limfog. På masoniten under har han också ritat upp innerlinjen runt ramen så att han ser att det säkert blir rakt och rätt.

I syverkstan är det på gång ett sittbrunnskapell till sonens Omega 34. Bra träning inför nybyggets textildetaljer !

Torsdagen den 18 juni 2015

J-O har limmat upp en list som ska sitta på insidan runt skylighten i salongstaket. Han håller också på att göra en plugg till "handskfacken" som vi ska ha i sittbrunnen. Vi har sådana i H35an och vill ha något liknande i den nya båten. Det är just inte mycket att fotografera så det får bli bilder på dessa en annan dag. Men nu ska vi fira midsommar i det underbara vädret?! 😲

Tisdagen den 9 juni 2015

Det där med TIG-svetsning var inte J-Os bästa gren, men nu sitter pulpitarna ihop! De ska nu sättas fast i en jigg för transport till någon som KAN det där med svetsning. Det ska också fästas lite små detaljer som flaggstångsfäste och plattor till lanternor. Det får dock bli en senare uppgift för den som kan det där. 

Det går framåt!

Söndagen den 7 juni 2015

Stor fördel är att de är lätta och att de isolerar ytterligare. På bilden ser du när J-O passar till en av längderna. Det ska bli åtta paneler sammanlagt. Tanken är att de ska monteras utan att man ser några fästpunkter. Jag får berätta mer om det när det är bestämt exakt HUR.

Sen ska det bli några spotlights (LED) i taket också, men det är inte dags riktigt än.

Förutom takplattorna så har J-O idag fått en liten snabbkurs i hur man svetsar med TIG-svets så han kan få ihop pulpitsen.

Men vi hann med att njuta av den kortvariga värmen i fredags också. En tur ut till Hallands Väderö med H 35an med övernattning. Långpromenad på lördagen med efterföljande snabbdopp bakom båten (14 grader?) alltså med betoning på snabb.

Ja, nu är det en liten test på gång - kan det fungera att göra innertaksplattor av divinycell? Ja de ska lackas vita också förstås ...

Söndagen den 31 maj 2015

Dags att göra innertak alltså. Han har gjort mallar med mått för att det ska passa perfekt (hoppas vi). 

Annars har pulpitsen fått en slutjustering så att det ska gå att nästa ihop dem inför ihopsvetsningen.

Normala vårar hade vi nog inte varit hemma denna helgen, men jag kan inte minnas att vi haft en så blåsig och kall vår som vi upplever nu. Synd att vi inte kan dela med oss av svalkan till dem som har det tokvarmt i Indienområdet...

Men å andra sidan så blir det ju lite mer gjort med båtbygget.😉

Ibland kan arbetsställningen vara bekvämare än annars...just här i stickkojen kan man ju ligga och mäta ut hur stora takplattorna ska vara.

Måndagen den 25 maj 2015

Om du tillhör dem som såg två skumma personer gå runt med färgprover i Torekovs hamn i helgen och kolla på olika båtar och jämföra så kan vi erkänna att det var oss du såg. Vi har lånat färgprovskartor av sonen och man kan väl säga att det finns en massa olika kulörer.

På bilden ser du målat på rufftaket "Vindfamneblå" och lite grön-blåa nyanser, som J-O gillar, på proverna bredvid. Det är alltså dags att bestämma lite igen. Mitt tips är att det blir något blågrönt ungefär som havsvatten över vit sand, typ Anholt. 

Men vilken kulör är det på färgkartan? Och hur mörk/ljus ska den vara?

J-O har lackat första nergångssteget en gång till idag och just nu slipar han vidare på gångborden... 

Tisdagen den 19 maj 2015

Så blev det till slut seglingspremiär även för oss. Kristi Himmelfärdshelgen bjöd på hyfsat väder för vår årliga eskader till Danmark i vår segelklubb. Det var ju inte varmt precis, men solen sken både torsdag och fredag och det får man väl vara nöjd med. 

Faktiskt hade vi en snabb tur hem som var en av de snabbaste från Gilleleje till Båstad 4 timmar och 52 minuter på 31 M!

När vattenskotern nu snart är klar blir det mer grundmålning av ruffsidor och däck/gångbord på bygget.

Tisdagen den 11 maj 2015

Kan du låta bli att titta på stativet till pullpiten så ser du att skylightsen är på plats. Ja, nu är de ju inte fastsatta utan bara lagda i sina hål som J-O fixat med dosborr och sticksåg alldeles nyss. De kommer ju inte att fästas förrän rufftaket är färdiglackat. J-O har tagit bilden så att man kan se lite mer av formen på båten. Nu är det ju taget med vidvinkelobjektiv så riktigt så långsmal är den inte!🙂

Söndagen den 10 maj 2015

Efter en korthelg i båten med lite omvårdnad av den gamla båten blev det i alla fall lite fixat med bygget. J-O har nu grundmålat rufftaket. Detta ska sen slipas och kollas noga så det är slätt, jämnt och fint. Tanken är att sen fortsätta ner och ut till skrovsidan. Det är ju snart den tiden på året som det ska vara varmt och då vore det ju bra om det kunde gå att "måla" båten i den kulören det nu blir...😉

Det blev storstädning nere i båten också idag. Kanske kan det gå att slippa slipdammet därnere eftersom vi har satt skyddspapper i "fönsterna". Egentligen för att det att inte  ska stänka ner inne i båten när J-O grundmålar, men det minskar ju också möjligheten för dammet att ta sig ner i båten. 

Måndagen den 4 maj 2015

Nej! Nybygget har inte tagit ett jätteskutt i slutskedet utan det här är H 35an som har fått ett nytt sprayhood. Jag är så stolt att jag också fixat något så nu får den vara med på hemsidan. Det var lite dumt för vi sjösatte innan den var klar och det är lite bökigt att ha 15-20 min resa för att prova. Ena gången blåste det kuling så allt bara flaxade runt och jag frös, nästa gång kom en iskall regnskur precis när det var dags att sätta den på plats, men sista gången var en hyfsad förmiddag så redan på eftermiddagen var det hela klart. Kanske kan jag komma ihåg vilka fallgroparna var så att jag inte gör om dessa när det är dags att sy till nybygget!

J-O då ja, han hjälpte Joel så att det blev sjösättning den 2 maj och allt gick bra. Jag har faktiskt lagt in en ny flik med hans renovering under en omdöpt huvudmenyrad som heter  "Lite annat att göra?". Under bildspelet finns renoveringen beskriven i text också. Här ligger förutom däcksrenoveringen också Isjakten och Dingarna.

Så var det lite ved och ...ja lite grundfärg har det blivit på överbyggnaden och lite slipning på det men det är kanske inte så mycket att visa bild på. Sen ramlade det in en skadad vattenskoter som behövde lite plastreparation så det håller han på med just nu.

Söndagen den 26 april 2015

Men det har varit lite annat också den här veckan och bl.a. har J-O röjt längs med ån och hämtat hem en del ved. 

Lite har ändå blivit gjort med båten för vi har skruvat fast gångjärn och lucklås  på de färdiglackade luckorna. Bild finns på en del under Bygget i bild -Detaljer.

Så var ett av alla dessa sidoprojekt avslutat - bron över den stora floden ligger nu på plats och är stabil och säker att gå över!

Sonen har nu kommit så långt att han håller på att maskera för att därefter rolla på däcksfärgen. Det här tycker vi är lite spännande eftersom det kan bli den varianten vi kommer att lägga på vårt däck också.

Jan-Olof har varit och hjälpt honom en del under veckan för att han ska få färdigt allt till nästa helg.

Bara att skruva tillbaka relingslisten (aluminium) var ett kapitel för sig med alla sina 188 skruvar med mutter och bricka på undersidan däck... 

Onsdagen den 22 april 2015

Snart dags att sätta dem på plats!

I måndags lackade Joel sitt däck och J-O var och hjälpte honom. Det blev så fint att J-O blev riktigt sugen på att ta itu med den biten på "bygget". Lite jobb kvarstår dock innan det kan göras. En annan sak är att vi ju ska bestämma kulören 😀

Igår fick vi Lewmarluckorna som vi beställt för ganska längesedan. J-O har lagt ut dem på sina respektive platser. Den stora luckan längst fram leder ner till förpiken, den lilla på höger sida i bild är till toan och sen är det en som sitter mitt i taket i salongen.

Söndagen den 19 april 2015

Idag var planen att jag skulle ta dingen och ro ut en bit från vår kajplats och ta en "bedårande" bild på den nysjösatta Vindfamne (H 35an alltså) med den nya sprayhooden på plats för finjusteringar.

Tyvärr blev det lite sent innan vi kom ner till hamnen och då har ju sjöbrisen dragit igång. Då blir det inte så mysigt i snålblåsten så det blev en snabbtest av sprayhooden, ilastning av sängkläder, extrakläder och lite reservmat och så satte vi storseglet på plats. Inga mysiga bilder alltså.

Vad gäller sprayhooden så hade jag gjort ett tankefel så det blev till att åka hem och sprätta och göra rätt!

Men veckan framöver ska ju bli fin så det får bli en runda ner någon eftermiddag för att se om det sprättade blev rätt och att göra de sista markeringarna för öljetter och invik i nederkant.

Spången jag berättade om i förra veckan är nu klar så nu återstår bara att göra fundament på bägge sidorna ån så att den kan läggas stabilt på plats igen.

Som ni säker förstått redan så har båtbygget fått vila den här veckan. J-O har lagt en del tid på att hjälpa Joel med hans däck som jag nämnt tidigare. Det är klart för att lacka, vilket troligen sker imorgon och sen återstår bara däcksmönster och att sätta tillbaka beslagen han tagit bort, bl.a. relingslisten. Han tror att han ska sjösätta den 2 maj. Vi hoppas han tror rätt.😉

Lördagen den 11 april 2015

spången över ån i vår närhet.

Den har förfallit under de åren vi bott här och vi har pratat med markägaren om det inte var möjligt att renovera den så att den blir användbar igen. De senaste 4-5 åren har det varit förenat med bad att gå över den. Så i går kväll kom markägaren med sin lastare och lyfte upp den till vår tomt så att J-O kan svetsa ihop och göra den brukbar igen. 

Gräset är klippt(för första gången i år), lindarna hamlade, H 35an färdig för sjösättning och mycket har blivit rensat och fixat i veckan. Det blir en del när man har nästan 6000 kvm tomt - och så kom det ett litet projekt inramlande:

Men det har blivit lite gjort med bygget också. "första steget" ner i båten som bilden på förra inlägget visar är i stort sett klart förutom några lager lack till. Du kan se den med fack och allt under Bygget i bild - Interiör.

Jag håller på med sprayhooden till H 35:an men vädret är så fantastiskt fint så det är svårt att gå in och jobba. Solsken och 20,5 grader varmt 😀

Fredagen den 3 april 2015

Han har också fanerat den ytan som vi kommer att trampa på som första steg när vi kliver ner i båten från sittbrunnen. Det är den plattan du ser på bilden här bredvid. Att den har två olika träslag beror på att själva trappsteget kommer att bli obehandlad teak och det innanför ska bli i lackad mahogny. På mahognydelen kommer också att sättas några låga lister så att man kan ha dessa små "fack" att lägga t.ex. kamera, kikare, godiset, telefonen eller annat smått som du behöver ha nära till hands...Där ligger grejorna stilla och fint utan att döna i durken om det kränger eller skumpar. Speciellt om man lägger grejorna på en antiglidduk. 

Nu är rörändarna svetsade vilket vi fick hjälp med av en  vän. J-O har sen filat och polerat dem och en bild på dessa nu när de är färdiga kan du se under fliken Bygget i bild - Detaljer.

Vi har något liknande men betydligt mindre i vår H 35a och vi använder dem riktigt mycket.

Söndagen den 29 mars 2015

Rören med ögla i änden är lämnade till svetsning men så mycket mer har inte hänt i veckan som gått. J-O har slipat och lackat trädetaljer och det börjar bli en hel del som är färdiglackat!

Annars har veckan varit intensiv med bl.a. jobbe/städdag i båtklubben under lördagen, årsstämma i BFEF (vår hamnförening) och kurs (onsdagkväll) och uppskrivning(fredagkväll) för SRC-VHF certifikat. Det sistnämnda kanske var helt i onödan om vi får tro vår provförrättare eftersom vi har det gamla VHF-certifikatet och uppdateringen bara var "obligatorisk" för yrkessjöfarten...

Idag har vi tittat till vår son som håller på att renovera däcket på sin Omega 34. Det var teakdäck på den som var skruvat ner i laminatet. Det hade läckt vid skruvarna ner i balsaträet som var distansmaterial och det var fuktskadat på stora delar av däcket. Nu har han skurit bort det som var skadat uppifrån och lagt i divinycell i stället. Han har kommit så långt nu att däcket är helt igen men det ska läggas något lager polyester och glasfibermatta till. Nu skulle han ta bort "fönstren" för att det sen ska bli lätt att lacka däck och sidan på överbyggnaden. Vi hjälpte honom med ett av de fyra och det tog sin lilla tid! 

Jag kommer att lägga in hans renovering på vår hemsida så småningom.

Lördagen den 21 mars 2015

Ändarna på de översta rören ska ha fästpunkter till mantåget och möjlighet att sätta något för öppningen i aktern. Det blir små "öron" i rostfritt med hål i som ska integreras i röränden genom att slitsa upp änden med en vinkelslip, böja in tårtbitarna och svetsa fast örat i krysset. Ja du, hängde du med där?

Kanske blir det lättare att förstå när du tittar på bilden. Det finns säkert bättre ord för detta men jag har inte fackspråket för sånt här.

Parallellt med lackningen har nu J-O tagit itu med pulpit i akter och för på allvar nu. Rören har ju inte varit nästa i varandra så de har rört ( 🤩 ) på sig när vi har klättrat upp och ner i båten för att passa till trädetaljerna. Men nu är det dags att justera in dem en sista gång och kapa ändarna i rätt längd. 

När det är klart med injusteringen ska delarna till pulpitsen nästas ihop (med svets) för att sen kunna tas bort utan att ändra formen. Sen ska de lämnas till någon svetskunnig för färdigsvetsning.

Söndagen den 15 mars 2015

Vi har ju en omgång trädetaljer som ligger och väntar på slutstrykning. Tanken är att dessa delar ska komma ifatt och sen slutlackar vi alltihop samtidigt om vi får plats med allt i vårt lilla dammfria(?)extrahus...

Första omgången lack på luckor och ramverk! Dagen har lagts på att passa till ramverken till luckorna och att putsa inför lackning. Så nu är det bara att lacka på igen.

Lördagen den 14 mars 2015

Bilden visar ramen till lucka och fem lådor under diskhon. Lådan är färdiglackad.

Så var då alla gångjärnen inpassade och även lucklåsen från Onmar provmonterade. Det som återstår är nu motbleck som det blir lite olika modeller av beroende på hur karmen ser ut. När det är fixat ska dessa luckor och karmar/ramverk också få sig några omgångar lack.

Onsdagen den 11 mars 2015

J-O har full fart med att passa in gångjärnen i luckor och dess karmar som du kan se på bilden.

Det tog lite tid innan vi fick hem alla gångjärnen till luckorna. Det är luckor ovanför salongssofforna, till garderoben mellan salong och förpik, underskåp i pentryavdelningen, ett skoinsläpp under navigationsbordet och till ett lite skåp vid stickkojen. De luckor som ska öppnas i ovankant får ett höger och ett vänstergångjärn och de övriga får såklart efter vilket håll de ska öppnas på. Det du ser på bilden är luckan till ett skåp som ska vara under spisen. Det kommer att öppnas i ovankant.

Sen blir det till att göra hålen till lucklåsen innan det är dags att lacka vidare.

Just nu lever textfärgen sitt eget lilla liv - jag kan inte få allt blått idag.😠

Söndagen den 8 mars 2015

Det blev det sistnämnda - spår i trät. Det verkar fungera bra.

Idag ska vi stryka topcoat på de ställen nere i båten som ännu inte fått ytskikt. Det ser ut att bli en fin och varm dag idag (12 grader varmt ute?! Kl. 17.28 Facit: utetempmax 13.7 grader, bl.a. njöt en humla och ett bi av detta, förutom vi. ) så det ska inte bli svårt att få upp temperaturen i skutan.

Toadörren är nu fanerad och det har också blivit skjutluckor gjorda till skåpet bakom spisen, ut mot skrovsidan. Vi var lite veliga när det gällde hur vi skulle göra med listen där luckorna skulle glida. Skulle vi ha aluminiumprofil eller bara fräsa spår i träet?

Som du ser har menyraden minskat i omfång. Nu ligger alla års-sammanfattningar under fliken Års"berättelser". Det blev ett lite knepigt namn men jag tror att du förstår vad som menas med det...

Bilden visar toadörren med handtag och låskista som är så oootroooligt söta och fina. 

Vi köpte dem hos Onmar som har väldigt många fina beslag i sitt sortiment!

Söndagen den 1 mars 2015

När listerna nu lackas första gången med förtunnad Schooner har J-O gjort stativ som de "hänger" i. De första lagerna lägger vi  i verkstan, men slutlackningen blir i det dammfria "lillhuset" där det nu står några färdiga lister och lådor från förra lackomgången

Under Bygget i bild - Detaljer kan du se hur det ser ut i verkstan.

Lördagen den 28 februari 2015

dskelov är det inte plockepinn det du ser på bilden!

Men det är en stor del av det som producerats på sistone i form av lister och ramverk. Vi väntar på lite beslag som ska fräsas in i luckorna vilket gör att de får vänta på lackning, men övriga delar ska vi sätta igång att lacka nu.

Gu

Söndagen den 22 februari 2015

Idag har J-O bl.a. gjort sista inpassningen av "dörrkarmen" till toadörren. Det är många hörn som ska passas ihop och han lovordar limpistolen! Vill du se hur han får ihop hörnen kan du kolla på Bygget i bild-Detaljer. 

Just nu fanerar han de luckorna han har gjort i veckan. 

Ett litet citat från denna söndag:

"Det tar mycket tid det här..."

Detta med veckans träarbete i åtanke. Man kan ju ändå tillägga att det i alla fall går framåt.

Lördagen den 21 februari 2015

Så egentligen är det bara luckorna bakom spisen kvar att designa. 

Bänkskivorna i pentry, navbord och på toa blir i något Corianliknande material. Det finns ju många olika sådana produkter numera t.ex. Staron. Vi tänker använda 6 mm tjockt material om vi får tag på det i rätt färg. 

Det lär väl bli mer om detta framöver...

Toadörrskarmen passas till här och det är en av de trädetaljer som snart är färdiga för lackning. Andra detaljer som blivit påbörjade i veckan är luckor till skåp ovanför stickkoj, två luckor till toan (som i övrigt ligger i träda) och diverse kantlister.

Söndagen den 15 februari 2015

Det blev ett inköp av gångjärn på båtmässan och det gör att J-O nu kan jobba vidare med luckorna som är tillverkade och bara ligger och väntar på färdiglackning. Det är infräsning för gångjärnen som ska till innan de ska lackas. Det leder till att ramverken till dem också ska passas till för att lackas de med. På bilden ser du vad man kanske skulle kunna kalla för navigationsbordet som ska ha en hurts med lådor (står lackade och klara!) under sig och här passar J-O till både ramverket och ser till att det inte sitter spackel eller något annat i de fasta inredningsdetaljerna som ställer till det. 

Dags att ta itu med luckor och ramverk runt dem! 

Ja, navigationsbord kan man kanske inte kalla det men det blir ju en yta man kan lägga sjökortet på om man vill men det är ju också en avställningsyta för pentryt.  

Så snart är det dags att dra igång lackning av lister, luckor och ramverk till dessa!

J-O har just testmonterat gångjärnen i luckan nederst i navigationsbordet (skofacket kanske?!) och jag har lagt in två bilder på det under Bygget i bild - Interiör längst ner. Vi tycker det ser bra ut 😉

Lördagen den 7 februari 2015

Vi besökte båtmässan igår och det gjorde att vi kunde fatta en del beslut runt spis, kyl och toa.

Spisen blir en Eno (troligen Gascogne), kylen blir en med enkel förångare eftersom vi inte kan se fördelen med ett extra kylmagasin (typ ASU). Vi kommer ju att ha solpaneler som strömförsörjare.

Toa har vi funderat länge kring, men nu är det bestämt att det blir en elektrisk med spolvatten från färskvattentanken.

Vi tittade på motorer också och valet står nu mellan Volvo Penta D1-30 och Yanmar 3YM30AE-C

Annars är det träarbete nu ute i verkstan. Det produceras kantlister. Listerna blir inte lamell-limmade utan J-O delar dem med en skarv i hörnen. Bilden visar öppningen in till förpiken med en list på prov runt. Du kan också se genomgången i huvudskottet i framkant. Där sitter "tröskeln" (teak, kommer inte att bli lackad) på prov. Listerna, i mahogny som ska lackas, blir alltså sen likadana runt denna öppning som framme till förpiken

Vi kan också meddela att vintern känns lite avlägsen just nu då snödropparna lyser vita mot barmarken och talgoxen sjunger sin vårsång…

Lördagen den 31 januari 2015

Så blev det lite produktion till båten igen! Det du ser på bilden ska bli kojbottnar till stickkojen och J-O har också passat till plattorna till taket i förpiken. De blir i  divinycell de också, men något tunnare. Det här blir ett test. De kommer bara att spacklas och lackas vita. Det blir också längsgående frästa spår med ca 10 cm mellanrum för att få lite liv i det hela. Vi har liknande i H 35:an och är nöjda med utseendet, de är gjorda i plywood medan dessa ju blir av divinycell vilket ju är ett betydligt lättare material (man måste ju tänka på vikten). Efter att vi monterat några beslag framme på fördäck blir det troligen så att vi limmar fast takplattorna, eftersom vi inte tror att vi behöver röra mer i det taket. För säkerhets skull mallar vi av plattorna så att OM de skulle behöva tas ned (vilket troligen inte går utan att fördärva dem) så ska det vara hyfsat lätt att göra nya...

Söndagen den 25 januari 2015

Vi har fått rekommendationer att använda MS polymer-lim för att limma med i båten. För att testa detta hoppade vi över att skruva fast gångjärnen till luckorna under kojbottnarna i salongen. På bilden ser du hur det ser ut när de är nylimmade. resultat på detta kommer framöver.

Istället för båtbygge har det blivit ett par stora och komplicerade högtalarlådor till svågern, men vi har också funderat på utrustningen som ska till för att båten ska bli användbar. En lång lista blev det!

Fredagen den 16 januari 2015

Högteknologiskt vidunder! Eller kanske knappast. Men anledningen att den här bilden kom med är att vi har den här gamla maskinen sen många år tillbaka och jag vet att när den blev "undanställd" så fick vi ingenting att fungera. Eftersom jag är i begrepp att sy en ny sprayhood till gamla H 35an så tog vi fram den för att se hur illa det var. Det var nu inte så illa, den går som en klocka och tar sig igenom 6 lager belagd kapellväv utan att blinka. Så var det med det problemet.

I båten har Joel nu sprutmålat klart och jag är riktigt nöjd. Jag har lagt in en bild under Bygget i bild - Interiör. Just på bilden vet jag inte om det är exakt rätt kulör det luras lite med olika ljuskällor. Taket blir vitt så småningom ,men det blir nån sorts paneler som ska fästas, kanske med kardborrband.

Idag har J-O lagt topcoat i facken under förpikskojerna så hur långsamt det än tycks gå så går det framåt!  

Söndagen den 11 januari 2015

Det är full fart på "målning" av insidan. Men det tar sin tid för Joel sprutlackar en liten del i taget och sen måste de övriga delarna maskeras för att inte bli nerdammade av färg. Det är inget kul att spruta nere i båten för dels är det trångt och sen blir det väldigt dimmigt i de trånga utrymmena. 

Kulören är grå som tidigare nämnts men glansen hade vi trott skulle bli något mattare än resultatet blev. Det är ju så att ju blankare ytan är desto mindre förlåtande mot förarbetet. Så faktiskt fick J-O bakläxa på skottet längst fram i förpiken (mot ankarboxen). I morgon ska det sista sprutas. Kan tänkas att det kan bli någon bild då.

Egon (stormen) var snäll mot oss 🙂. Inget allvarligt inträffade hos oss förutom ett strömavbrott på 3 timmar vilket såhär i efterhand faktiskt var ganska avstressande.

Söndagen den 4 januari 2015

Efter att ha frågat runt i bekantskapskretsen om de kände till någon som kunde bocka rör hamnade vi till sist hemomkring. Det blev 4 tjusiga böjar till pulpiten i fören och snabbt gick det!. Så nu har J-O hållit på och passa till rörbitarna till både akterpulpitarna och förpulpiten och det börjar faktiskt likna något! Allt är inte rikitgt klart än, men det ska gå att nästa ihop bitarna på plats när som helst för att sen hitta personen som ska svetsa det hela.

Jag har lagt in två bilder under fliken Bygget i bild - Detaljer (sista bilderna).

Själv sitter jag med prover på olika kapellvävar och väger dem mot varandra. Det ska bli en ny sprayhood till H 35an. De jag har är Sandatex, Markilux och Docril. Förra sprayhooden är sydd i belagd Sandatex och jag minns hur hård och osmidig den duken var. MEN den har hållit oss torra. Markilux har ju en ny väv "37+" som ska vara lite smidigare att jobba med och det gillar jag! Är det någon av er som har någon åsikt om vilken väv som är bäst så får ni gärna höra av er. Jag tänker inte beställa förrän om sisådär en vecka.

Onsdagen den 31 januari 2014

Lackverkstan är flyttad till den dammfria miljön och nu är också sista strykningen med den silkesmatta Trestjernelakken gjord. Resultatet är fullt tillräckligt bra och eventuella lärdomar från denna lackning kan bli användbara när det kommer till skåpsluckornas lackning. De är ju något mer exponerade än lister i knähöjd 🙂.

Luckan till motorrummet med "trappan" ner från sittbrunnen är tillpassad och på bilden ser du även stegen på plats. De är bara lagda på plats och är ännu inte helt klara.

Eftersom sonen inte har tid att göra lackering precis när vi vill drar själva lackeringen av insidan ut på tiden, men J-O har börjat att på allvar ta itu med pulpitarnas form. Mer om detta kommer när det händer något som är möjligt att dokumentera med kameran.

Nu ser vi fram emot ett nytt år med färre förkylningar! Med detta önskar vi er alla ett

GOTT NYTT ÅR!

Onsdagen den 24 December 2014

God Jul och Gott Nytt År!

Lackverkstan har varit tomteverkstad så med båten har inte mycket hänt. 

Lördagen den 13 december 2014

Nu är alla lådorna prydligt lackade runt om själva lådan och nu är det dags att lacka fronten. Tillsammans med dem lackar vi också listerna som ska sitta längs kojfronter och hyllor. För säkerhets skull kollade vi så att de var justerade så att de inte var för långa, men det var några delar, så nu blir det lite finlir för att passa till dem. 

Nu är det alltså Internationals Schooner fernissa vi ska lägga på. Än så länge är det inte så noga med ytfinishen så vi lackar i verkstan, men slutlackningen kommer att ske på dammfritt ställe.

Jag tycker redan det ser fint ut! 

Söndagen den 7 december 2014

En envis förkylning dämpar tempot. Arbetslusten kvällar och helger är ingen vidare då!

Men idag har vi börjat lacka lådornas insidor med en uretanbaserad möbellack. När väl insidan är färdiglackad är det dags för lådfronter och lister och annat som är färdigproducerat. Tanken där är ett par, tre strykningar med International Schooner, som är en relativt mörk fernissa med uv-filter. Vi skippade alltså betsen. Som avslutning har vi blivit rekommenderade att använda en norsk lack, Trestjerner gulvlakk, silkesmatt. Det blir förmodligen två strykningar med den.

Lördagen den 29 november 2014

Vi började  kl 9.30 och kl . 16 var alla de stöpta ljusen färdiga att ta ner från sina pinnar. Även båten, fyrmastad och allt.

Men båtbygget i logen har faktiskt också tagit ett litet kliv framåt i veckan. Joel har varit här och sprutat salong, förpik och stickkoj med grundfärg. Så nu är det bara en slipning från färdiglackning! Återkommer med bilder på det färdiga resultatet när det nu blir...

Ja, tänk så fort det går ibland - alltså att göra en båt...

Söndagen den 23 november 2014

Efter att roderaxelröret kom på plats har J-O fortsatt i akterstuvsutrymmet. Till att börja med blev han lite fundersam på om våra mountainbikes gick ner där bak så det fick testas. Det gick bra!

Sen var det dags att fixa självlänsarna från sittbrunnen. Han plastade två rör, fäste dem mellan sittbrunnen och utloppen i aktern. S en  styvade  han upp dem med en liten stödvägg på undersidan, ner mot båtbottnen. Den(stödväggen alltså) tjänstgör också som avdelare i det stora "nersläppet". De sitter nu snyggt och prydligt fastplastade på varsin sida om roderaxelröret. Det finns en bild på detta på Bygget i bild - Detaljer och det är den sista bilden av dem.

Måndagen den 17 november 2014

Röret i vilket roderaxeln ska gå mellan botten och akterdäck är nu på plats och ska plastas fast ordentligt ikväll. Tänk så mycket roligare en sån här grej är än att spackla och slipa...även när det gäller att återge det här på hemsidan.

Jag har lagt in en bild under Bygget i bild - Detaljer.

Söndagen den 16 november 2014

båtbottnen och akterdäcket 

som roderaxeln ska gå igenom. Röret görs i glasfiberarmerad plast med ett 50 mm elrör som form. 

När vi plastat fast röret blir det en lagring i däcket och en längst ner på roderskäddan.

Roderskäddan är nu färdigplastad på insidan. Nu är det dags att göra ett rör 

mellan 

På bilden ser du plastningen av röret.

Söndagen den 9 november 2014

Den nya delen av roderskäddan är nu på plats och på bilden kan du se J-O plasta lite på utsidan. Sen var det dags för insidan och det var inte lika enkelt i trångt utrymme och dessutom lååångt ner. Det gröna som du ser lite i bakgrunden är del av vaggan som båten ligger i. För att komma åt att jobba fick J-O ta bort lite runt skäddan

. Utformningen av den här delen blev såhär eftersom vi kommit över ett roder med roderbeslag som skulle passa. Det förenklade en hel del för då slipper J-O göra rodret också ...Vi får väl se om det är till belåtenhet.

Som vanligt är han ju aktiv med annat också så igår la han större delen av dagen på att hjälpa till med ett takbyte på en av båtklubbens stugor. Under tiden var jag och hjälpte dottern och maskera för väggmålning. Det är snart flyttdags för henne och hennes kille. De bor än så länge i ett litet gårdshus på vår gård så när de flyttar ska vi kunna använda det till att lacka inredningen i. Inget som dammar och ingen som störs av lukten!

Måndagen den 3 november 2014

Som du ser har det blivit en till flik ute i menyraden - Femte byggåret.

Den innehåller det som hänt under det senaste året. Vi har redan kommit på att vi missat att vi fräste fram relieflisten, men ja,ja de mesta finns med tror jag.

Till dig som på något sätt hjälpt oss framåt med glada tillrop, tips eller helt enkelt (enkelt och enkelt) en lastare så vill vi rikta ett stort tack! 

Söndagen den 2 november 2014 nr 2

J-O vacuumsuger nu några lager matta på "pluggen" till den nya roderskäddan och då ser det ut som en julklapp. Han har lagt en gammal T-shirt runt det hela och det är den som ger den vackra färgen när polyestern sprider sig.

Jag fick lite bakläxa på första inlägget från idag så nu är det åtgärdat.

Söndagen den 2 november 2014

Idag har J-O börjat på rodret. D.v.s. han har bestämt att vi ska börja med att förlänga roderskäddan något. Detta för att flytta ner lagringen så att hela paketet ska bli starkare. Så just nu plastas det upp en ny del som ska sättas fast på skrovet där han nyss kapat bort den "gamla" kortare roderskäddan. Den nya delen ska sen plastas fast på ut- och insida. Själva rodret/roderbladet håller vi på att läsa in oss på hur det ska utformas.Det är faktiskt det sista som ska produceras till båten!

Ja, sen är det ju också en sanning i sig att vi jobbar på övertid. Båten skulle ju varit klar för två år sen...

Jag håller som bäst på att göra en summering av det gångna årets arbete med båten och inser att vi efter att rodret blivit gjort går in i en ny fas som jag tror kan beskrivas som "montering och ytbehandling". Vi får väl se om det kan stämma framöver.

Jag har inga bra bilder än på roderskäddearbetet, men det kommer kanske...

Söndagen den 26 oktober 2014

Efter en regnig lördag med en massa röj och pyssel i, och med, båtklubbens stugor med efterföljande höstfest på kvällen blev vi glatt överraskade av att vara uppe tidigt (vintertid) och att vädret var hyfsat. Det blev vinterstädat i gamla Vindfamne och den sista täckpresenningen las på. 

J-O slipade klart överbyggnadens tak på bygget så mycket att det nu är fastlimmat en sprayhoodskena på det!

Fredagen den 24 oktober2014

Sprayhoodskena och även luckgarage samt dragluckan, i taket för nergång i salongen, ligger löst på plats. 

När sprutspacklet slipats är det dags att fästa, till att börja med, sprayhoodskenan. 

Just nu fixar J-O till de plana ytorna som skylighten i rufftaket ska sitta i. Resten av överbyggnaden är nu färdig spacklad med polyesterspackel och här ska det läggas sprutspackel innan det blir slutslipning. 

Söndagen den 19 oktober 2014

Efter en längre period med en massa andra projekt är nu verkstan städad och fin och idag har J-O "finspacklat" på rufftaket för att göra klart att sätta dit sprayhoodskenan. Som du ser på bilden använder han en tunn ribba som han böjer efter rufftaket för att, förhoppningsvis, dra ut polyesterspacklet till rätt kurvatur. 

Grundfärgen till inredningen, d.v.s. skott och fronter(de lodräta ytorna nere i båten), står nu också här hemma och väntar på att Joel ska ha tid att spruta på den.

Han har startat ett eget projekt på sin båt - ta bort det gamla trasiga teakdäcket. Många skruvar är det och man kan nog konstatera att det inte har hållit tätt i skruvhålen. Hur stort det projektet blir i sista änden vet han nog inte riktigt än.

Jag konstaterar att det är ca två veckor till årsdagen för byggstarten 2009. Då är det dags att summera det här femte byggåret. Det är faktiskt nyttigt - man glömmer lätt hur mycket som hänt det gångna året!

Söndagen den 12 oktober 2014

Gångna helgen har ägnats åt Mästarnas Mästare i segling i Båstad. Det har varit kul och jobbigt i det otroliga vädret. Idag var det kanske inget kanonväder, men igår var det nästan sommarstämning i hamnområdet med seglare i shorts och de flesta gick runt i kortärmat. Även de som var på havet (både funktionärer och seglare) var hyfsat lättklädda

Grundfärgen att måla insidan av båten med är nu "kommen" och framöver har vi inga åtaganden på helgerna (vad vi i nuläget vet) så nu kan det kanske börja hända lite med båtbygget?!.

Här kan du läsa mer om detta evenemang:

http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/MastarnasMastare/

I år var det ett lite udda inslag i hamnbilden för hamnen håller på att muddras och mudderverket låg mitt i hamninloppet och jobbade hela helgen. På bilden är en av pråmarna nytömd och på väg rakt in i segelfältet. De tävlande båtarna hann iväg så det var inte så illa som det kanske ser ut på bilden.

Lördagen den 4 oktober 2014

Så var kärran flyttbar och hamnade på en ny plats. Vi har som du ser "dubbelmontage" på hjulen och det känns bra när man ska köra så pass lång sträcka som vi gör. Vi har ungefär 1,7 mil till  Båstad. Nu är bara förhoppningen att den blir använd nästa säsong för att ta nybygget till (åtminstone) en provsjösättning för att klargöra flytläget.

Innan dess ska draget förlängas och en del stöttor och balkar ska svetsas fast...

...å så gäller de ju att vi får upp ångan igen så att den faktiskt blir sjösättningsklar  😀

Torsdagen den 2 oktober 2014

Nu har det blivit båtkärreändring och bygge på kvällarna. Joel köpte ju en Omega 34 i fjol och visste inte i början på sitt letande efter båt att han skulle köpa en båt med kärra. Så han började på ett båtkärrebygge som legat i träda på gårdsplanen sen han köpte båten. Nu har det sparkats liv i byggandet igen efter att han ändrat den medföljande kärran. Båten stod väldigt högt upp på den så och det fanns en del bitar som inte behövdes. När väl den var färdig var det så roligt att svetsa så det var bara att fortsätta med den andra som nu ska byggas för att passa vårt nybygge.

Nu är hjulaxeln på plats och en provisorisk dragögla så när väl hjulen kommer på blir den förflyttad från gårdsplanen och får stå där tills det är dags att sjösätta.

På bilden svetsar Joel på hjulaxeln och J-O förbereder för fastsättning av den. Det ska bli skönt att få bort den från gårdsplanen!

Söndagen den 28 september 2014

Så var 2014 års båtsäsong över för vår del. Det har varit en fantastisk sensommar och vi har verkligen njutit av våra små avstickare till bl.a. Hallands Väderö. Nu ligger gamla trogna Vindfamne här utanför huset och väntar på att vi plockar ur det sista och städar ur och lägger på vintertäcket. 

I samband med detta ökar givetvis sannolikheten för ett något högre tempo på båtbygget. Förutom att vi nyttjat båten under helgerna har det varit en hel del annat som blivit fixat också men efter att vi hjälpt till med Mästarnas Mästare (i segling) om fjorton dagar så har vi inget inplanerat i helgerna framöver!

Lördagen den 20 september 2014

Igår provmålade vi en del av salongen för att se att vi valt rätt kulör. Men också för att se hur det gick att sprutmåla. Kulören fick godkänt men det blev lite tunnt att bara spruta en gång så J-O testade om det kunde gå att rolla på färgen istället. Det tycks fungera, så det blir att vi rollar i förpiken där kravet på ytfinishen inte är så hög, likaså bakom sofforna och troligen inne i stickkojen också. Resten får Joel spruta. Jag har lagt in några bilder under Bygget i bild - Interiör. Kulören på färgen är svår att återge rätt med blixt, lysrör och byggstrålkastare.

Söndagen den 14 september 2014

Idag har jag tagit hand om en del äpplen från trädgården och Jan-Olof håller på med en vägg till ett mjölkrum. Det var lite specialvariant på vägg för den skulle passa runt mjölktanken, vara tät och skilja maskinrummet från den delen där mjölken ska tas till tankbilen (där ska det vara livsmedelsrent). Han har gjort sektioner i divinycell som han plastat på bägge sidor. De ska sen i sin tur sättas ihop på plats och sen plastas ihop med remsor. Som tur är har vi vädrets makter med oss med bra värme för plastningsarbetet. Så nu sitter de på sina respektive platser och jag tror att J-O kommer att plasta ena sidan idag och andra sidan kanske som i morgon. 

I vanlig ordning smet vi iväg från alla måsten i fredags för att njuta av, kanske den sista , helgen på Hallands Väderö. Eftersom vi har en del att pyssla med här hemma också blev det den korta varianten fredag-lördag. 

Jag har fått lite mer arbete i vinter - sprayhooden till H 35an är så spröd att den håller på att rämna överallt. Det får bli att sy en ny. Det kan ju vara bra att väcka upp de gamla kunskaperna jag förvärvade när jag sydde den som sitter där nu. Det kanske blir lättare då att börja på sprayhooden till den nya båten när jag nyligen gjort den nya till H35an?!

Jag antar gärna utmaningen att sy grejorna själv men jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Sömmarna blir inte som jag vill ha dem på min gamla Pfaff med övermatning. Funderar på att skaffa en maskin som är avsedd för lite kraftigare tyger och tjockare lager. Ev. en industrimaskin med raksöm. Har du som läser detta någon erfarenhet av kapellsömnad eller industrimaskiner så får du gärna höra av dig.

Visst låg vi kanonfint tillsammans med våra kompisar på Hallands Väderö! Det var första gången vi var just i den här viken. Men vi fick lite att fundera över när sjökortet inte stämde på nordsidan av ön. Det som var utmärkt som en grynna var en ö och en grynna på ett annat ställe var utmärkt som ö! Vi kollade sen på kompisarnas plotter och där var det rätt. Vi får nog köpa Hydrograficas sjökort över Hallands Väderö.

Måndagen den 1 september 2014

Det var en hel del jobb att få färdigt spacklingen i salongen. Alltså drog det ut rätt bra på tiden att få det helt klart för lackning, men nu är DET klart. 

Vi har tagit chansen att njuta av att vara ute med H 35an också vilket ju givetvis har gjort att det tagit ytterligare längre tid. Men det gäller ju att passa på, det är inte många helger kvar innan båtarna står på land. 

Nu har J-O flyttat upp spacklandet en nivå. Han håller som bäst på att färdigspackla rufftakets ovan/utsida. Det ska göras innan det går att fästa sprayhoodskenan.

Jag har nog uttryckt mig lite vagt när det gäller själva färgsättningen. Inne i salongen och förpiken ska alla ytor som inte är tak vara ljusgrå. Taket blir i en vit nyans. Sen blir det lackade trälister och luckor till skåp och också lådor i trä (mahogny). Vi har ännu inte fattat beslut i frågan betsa eller inte betsa träet. Jag tror nästan att det blir till att betsa alltihopa.

Vad gäller skrovets utsida/friborden har vi ännu inte lyckats hitta någon färg som vi är lika förtjusta i båda två  😀. Men jag fick bestämma färgen på H 35:an så det är kanske J-Os tur att bestämma nu... 

Lördagen den 16 augusti 2014

En av de sista detaljerna som får sig en omgång, innan det är dags att lägga på sprutspackel, är kanten på "fönsteröppningarna". J-O rundar insidans kant med fräsen på bilden. Sen är det dags att lacka alla ytor. Som jag tidigare nämnt kommer det att bli en ljusgrå färgton på alla ytor utom taket. Det blir vitt. 

Jag börjar fundera över hur dynorna ska se ut. Det är ju dags att börja med mjukvarorna också!

Måndagen den 11 augusti 2014

Egentligen har jag inget nytt att komma med när det gäller båtbygget. J-O fortsätter att spackla och slipa och spackla och slipa och så vidare. Det enda man kan säga om det är att för varje dag kommer han en dag närmre slutet på denna följetong. Det handlar om stickkoj och sånt han missat i salongen och sprayhoodskenan. Den sistnämnda är lite svår att forma rätt eftersom den kröker både horisontellt och vertikalt. 

Efter några fina dagar i Gilleleje och, framförallt, Hallands Väderö är vi nu tillbaka på jobbet igen. Både temperatur och siktdjup var mer än godkänt när vi badade oss igenom fredagen på ön. 

Nu har vi alltså börjat vårt "lönejobb" så nu kan vi inte lägga riktigt så många timmar i veckan på båten längre. 

Återkommer när det händer nåt nytt!

Måndagen den 4 augusti 2014

Efter att sprayhoodskenan är färdigspacklad ska den limmas fast på överbyggnaden tillsammans med luckgaraget. 

I övrigt är det spackling som gäller nere i båten också så att det ska bli ett bra underlag för sprutmålning.

Vårt engagemang i Seglarveckan är nu slut. Det var lika trevligt som tidigare år. Det enda man möjligen kan klaga över är värmen. Söndagen bjöd på väldigt få vindpustar och en enorm värme. Melgesseglarna kunde genomföra alla sina seglingar, men Konaseglarna gav upp efter middag.

Spackling pågår!

Fredagen den 1 augusti 2014

http://sailingbastad.se/seglarveckan-2014/

Ja, det är det här som gäller just nu. J-O sitter i läbåten på Melgesbanan och jag ser till så att funktionärerna inte blir griniga för att de är hungriga. Sådär en 80 lunchpaket ska levereras till Konaseglarna och det kan man väl säga är lite jobb det med...

Å båten då ? Jo, sprayhoodskenan är nu plastad och ett 12 mm elrör är infräst i framkant så att det ska bli enkelt att fästa sprayhooden i skenan . Det ser bra ut men några bilder har jag inte idag.

Måndagen den 18 juli 2014

Jag hade problem med att lägga in bilder igår. Gjorde några försök idag med i samma album men det gick inte idag heller...

Då får man lägga bilderna någon annanstans, ju, så du hittar lite under fliken Bygget i bild - Detaljer.

Uppåtplastning är inget jag längtar efter att göra igen. Hur det ser ut (när det fungerar) kan du se bland de bilderna jag lagt in idag.

Något jag kan tänka mig att göra igen är att kappsegla J 80. Vi hade ett litet race i förmiddags i Båstad. Det är Seglarvecka och en av aktiviteterna som ingår i My Sailing Camp är - "samla ihop ett gäng och kappsegla mot ett annat gäng i J 80". 

Svag bris från VNV och ingen sjö, solen lyser från en molnfri himmel och båten som är hyfsat lättdriven skjuter ljudlöst snabbt fart i den svaga vinden. 🙂

Hur det gick? 

Det blev en seger till oss och en till våra motståndare i de två race vi hann med. 

Kul var det i alla fall!

Det fanns mer man kunde testa om man ville - SUP, vindsurfing och att segla C55. Man kan också åka stor RIB. På den här adressen kan du läsa mer:

http://sailingbastad.se/seglarveckan-2014/

Söndagen den 27 juli 2014

Det blev fräst dekorlinje uppe på skrovsidan, fixat vidare med sprayhoodslisten och luckgaraget som den ska integreras med, förstäven är spacklad och i stort sett formfärdig och lite plastning nere i båten har blivit gjort och lite blir gjort i morgon

Vi får ju ha något med från H 35an på den nya så ändarna på dekorlinjen är lånade därifrån.  

Jag har försökt att lägga in bilder på detta men just nu så fungerar det inte så jag får försöka lite senare...

Det är inte riktigt så illa som det ser ut på bilden - J-O var inte med ...han var hemma och jobbade medan jag tog en liten paus på en "hytta" i Strandafjällen tillsammans med dottern.

Måndagen den 21 juli 2014

Efter några dagars sailabout i det underbara sommarvädret är vi nu hemma igen. 

J-O jobbar med den "tradiga" delen som han sparat för att vi inte riktigt kunnat bestämma oss för om vi ska ha ankarspel eller inte. NU har vi bestämt att vi inte är tillräckligt trötta i ryggarna än för det 😉

Det är förberett för det ändå men vi plastar igen klyset tills vidare. Det är ganska enkelt att ta bort den ilagda biten om det visar sig att vi ångrar oss eller om båten ligger på aktern när vi sjösatt (man vet ju inte så mycket om flytläget än). Jag funderar lite över att ha ett ankarspel i aktern istället. Är det någon som har erfarenhet av det får ni gärna dela med er!

Vi ligger för ankar, på svaj, ganska ofta och i H 35an har vi en ankarbox i aktern och drar bara fram tampen efter ankringen till fören och det tycker vi fungerar bra. 

Söndagen den 13 juli 2014

Nu har jag sorterat bland alla bilder som togs när vi lyfte upp kölen ur gropen. Det finns en del inlagda på Bygget  i bild - Köl. Det var med stor spänning vi öppnade formen. Men det såg riktigt bra ut och vi känner oss nöjda med arbetet. 

Nu är J-O ute i förpiken och förbereder (slipar) för att provmåla där för att se om kulören blir den rätta. Det ska bli en grå ton på de sidor som inte är tak för det ska bli vitt.

Fredagen den 11 juli 2014

Det var oerhört spännande att få upp form+ köl ur gropen, lyfta bort formen och se om resultatet var ok. Nu har vi ju bara sett ena sidan ordentligt men vi är nöjda med resultatet hittills. Det kommer mer bilder en annan dag på själva lyft och formöppning.

För er som är lika "ljudgalna" som jag kan jag säga att det är fin klang i den.🙂

Vad vore livet utan att ha vänner som har lastare? Man kan i alla fall säga att man inte ska hålla på med såhär tunga grejor då...

Stort tack till Magnus som hjälpte oss med formen ner i gropen och Håkan och Ola som hjälpte oss med att lyfta upp, öppna, välta och flytta runt med lastaren.

Onsdagen den 9 juli 2014

Ånej så enkelt är det ju inte. Det har eldats och smälts och vattnats torr markvegatation idag minsann. J-O har jobbat sig duktigt trött med att först väga av gropen och placera formen rätt i densamma. Sen blev det ju en del flyttande av bly eftersom inte allt fick plats direkt i grytorna. Allt gick någotsånär efter planerna men vi blev  lite oroliga när det började bubbla och skvätta upp bly ur påfyllnadsröret. Betongformen hade tydligen dragit till sig fuktighet på grund av att luftfuktigheten för tillfället är hög. Bilder på delar av det beskrivna kan du hitta under "Bygget  i bild" - "Köl".

Så var det då varmaste dagen hittills i år (vi mätte 30,9)...och blygjutning passar ju bra i värme - kanske slipper man elda då?! 🙃

Nu får den svalna tills imorgon (minst) och då blir det oliiidligt spännande att ta upp den och öppna formen. 

Bilden visar att det blev lite publik. Två semesterfirare kom med glada tillrop från sin plats i skuggan. Tack Ola och Rick.

Vi hörs när vi har mer att berätta.

Tisdagen den 8 juli 2014

Nu är det inte så många förberedelser kvar innan det är dags att gjuta! 

Faktiskt är det meningen att det ska bli gjort imorgon.

Torsdagen den 26 juni 2014

Som du märker så händer det inte så mycket med båtbygget just nu. Det beror den här gången inte på att vi har tagit en långtur med båten! 

Nej, vi har sett att våra hus är i stort behov av lite omvårdnad. Bor man som vi med verkstad, loge, extrahus, garage och så ett boningshus så blir det en del kvadratmeter som ska målas. Jag kan erkänna att jag är glad att vi bara har boningshuset målat i något annat än rödfärg typ slamfärg. 

Det mesta av det röda är nu klart och återstår gör nu det vita (knutarna och runt fönster och dörrar) och det gröna på boningshuset. Lite beroende på vädret så ska nog det mesta vara klart efter helgen...och då...får vi se vad som ligger på agendan.

Lördagen den 14 juni 2014

Trots fint väder bestämmer vi oss för att stanna hemma och pyssla lite. J-O svetsar bl.a. ihop en del av kölbultarna och anpassar dem till rätt mått. Han svetsar också på en liten vinkel längst ner på dem för att ge dem större yta i den ändan. På bilden ser du locket till kölformen och kölbultarna som går igenom detta.  Han har dessutom satt fast en konservburk modell stor som ska vara påfyllnadstratt. Spacklingen  till det som ska hålla durken mellan salong och förpik på plats  är nu färdigt . Durken är plastklar och nu funderar vi på att lägga teakfaner på den. Vi har obehandlad teakfaner med nåt mellan ribborna på durken till H 35an och det är väldigt behagligt att gå på och blir aldrig halt. Vi får se om det blir så även här...

Fredagen den 6 juni 2014

Oj vad vi har seglat och gjort annat än grejat med båtbygget! 😮

Men lite småpul görs hela tiden och just nu är det lite förberedelser för att kunna lägga en durk mellan förpik och salong. Skrovet vinklar en del där och J-O håller på att lägga in stöd av hård divinycell så att durken blir en plan sådan. 

Som jag tidigare berättat hoppas vi kunna komma en bit framåt med bygget i sommar. Vi har bestämt oss för att hålla oss hemma lite mera än vi brukar. Förutom båtbygget är våra hus i lite behov av omvårdnad också. Lite målningsarbete och eventuellt byte av vedpanna...

Söndagen den 25 maj 2014

På nåt sätt är vi nog på väg in i en ny fas i båtbygget. Från att ha producerat skrov, inredning och däck är vi nu inne i att få hem eller se till att skapa kontakter för delar som vi så småningom ska ha på eller i båten. Det handlar om de tunga prylarna som mast och motor, men också om beslag och t.ex. kyl och spis. Så även om det inte är så mycket som syns just nu så jobbas det ändå med det här.
Bilden visar det som ska bli till kölbultar och som ska gjutas fast i blyet. Just nu mäter J-O ut var exakt dessa ska vara. Han har borrat några små "pilothål" nere i kölfickan som stöd för markeringarna.
Pulpitsen är ganska färdigtänkta nu och de håller på att få sin slutgiltiga form.
En grej som vi funderat lite på är om vi ska ha 25 mm eller 22 mm grova rostfria rör till sprayhooden. Har du någon erfarenhet av det ena eller andra tar vi tacksamt emot den!
Grattis alla mammor! Det är ju vår dag idag  🤩

Söndagen den 18 maj 2014

Precis när solen bröt igenom molnen i fredags körde vi mot Båstad för att ta oss ut till Hallands Väderö. En lååång kryss (16,92 M mot normala ca 11 M) senare låg vi på ön och njöt av underbart väder i trevligt sällskap. Nu, 2 dygn senare konstaterar jag att ca 5 min. efter att vi satt oss i bilen på väg hem från Båstad började det regna! Det blev storstädning i verkstan under eftermiddagen medan regnet vräkte ner. 

J-O har hittat en kontakt på de mer snäva böjarna till förpulpiten så nu ska det nog gå bra. Nu funderar vi lite på detaljer som fäste för olika saker förutom mantåget i pulpitarna(uuhh det var försvenskat😲)...

Söndagen den 11 maj 2014

Om du tänker bort tejpen och tänker bort att undre röret går förbi det böjda röret  förut så får du en bild av hur pulpiten ungefär ska se ut. Det översta rörets avslut vid aktern är inte helt bestämt ännu men förut ska det ansluta till mantåget och där det undre röret fästs mot stöttan i däcket (förut) kommer det att bli en ring på andra sidan att fästa det undre mantåget i. Det är kul när man ser ett konkret resultat av tankemödorna. 🙂

Lördagen den 10 maj 2014

Det ska bli ena böjen i ena delen av akterpulpiten. Förmodligen görs de andra böjarna just nu när jag skriver så det kan kanske bli ytterligare bilder så småningom på allihopa. 

När alla böjarna är klara ska de svetsas ihop med de raka delarna så det är en bit kvar innan det hela är klart. 

Pulpiten på sonens Omega var rejält tilltufsad när han köpte den så den har han i vinter skurit itu, riktat upp och fått svetsat ihop igen och resultatet blev riktigt bra. Hoppas vår blir lika bra!

På bilden ser du rörbockaren i bakgrunden som vi lånat av en god vän. Till den gjorde J-O en trämall som han bockade röret runt. För säkerhets skull fyllde han röret med sand.

Första rörböjen är klar! Och det fungerade! 😀

Fredagen den 9 maj 2014

Jag hjälper sonen med att klä om dynorna på hans och tjejens Omega 34 och J-O funderar på pulpits. 

Med risk för att upprepa mig konstaterar jag att funderandet tar mest tid...åtminstone mer än att göra själva jobbet. 

Funderandet, i det här fallet, har lett till att han gjort provisoriska "set-ups" som han ställt på plats på båten.

Jag har lagt in några bilder på dessa under fliken Bygget i bild - Detaljer.

Söndagen den 4 maj 2014

Väl hemma igen i Båstad hjälpte vi Joel att masta hans båt. Det gick smidigt - det är ingen nackdel att ha genomgående mast i såna lägen! Annars har den lediga tiden i stor utsträckning lagts på veden den här veckan. Klyva och lava, klyva och lava, klyva och lava...men nu börjar vi skönja slutet. 

...var bilden är tagen? Gissa på du bara!

En kylslagen tur till Gilleleje blev det i helgen som var lång eftersom det blev en klämdag på fredagen. Vi hade fin vind större delen av resan dit under torsdagen och gjorde bra fart i en slör/halvvind men när vi seglade hem under lördagen gick det ännu fortare i den då V- SV vinden. De ca 31 M tog bara 4 timmar och 45 minuter.

Onsdagen den 30 april 2014

Som du säkert förstått så händer det inte så mycket med båtbygget just nu. 

Under veckan har J-O klyvt ved och helgen som gick las i Båstad med diverse pyssel med gamla Vindfamne. Hon är nästan färdigpolerad i sittbrunn och överbyggnad nu. Det blev regn när jag skulle fixa det när hon stod härhemma så det fick vänta. 

Återstår att se om det blir något seglat nu under helgen...det drar i seglartarmen!

Tisdagen den 22 april 2014

Nu är det full fart på jobbet och här hemma igen. Blir det nåt resultat som kan verka intressant för er läsare så kommer det ett nytt inlägg här ju...

Efter en vecka med pyssel hemomkring tog vi riktig time-out och drog iväg med båten till Hallands Väderö. Just nu blommar de enormt stora vitsipporna och skira gröna slingor av nyutslagna bokblad syns här och där mellan bokestammarna. Bästa tiden på ön? 

Lördagen den 19 april 2014

Joel har fixat nya innertakplattor till sin båt och dessutom har han hittat små och nätta ledlampor som ska fällas in i dessa plattor. Det finns risk att det blir väldigt likt i vår båt vad det lider...

Nummer ett har fått en kompis! J-O har fixat den andra tanken så att den går att använda också. Dessutom har han grävt ett hål för gjutformen som du ser på bilden. Ja, det var väl vad som hänt idag med vårt bygge.

Härligt väder att vara ute i så jag har faktiskt rensat vår 606a från 3-4 års damm och annat som kan samlas i en loge. Den har stått på land för att vi inte har känt att det varit befogat att ha den i sjön med allt vad det innebär av t.ex. jobb. Anledningen till "rensningen" är att jag kommer att hålla seglarkurs för vuxna i Båstad i år och då blir det ju bra att ha 2 st likadana båtar. Båtklubben har nämligen en likadan. Det kan ju bli nåt matchrace en kväll också 😀 Vem vet?!

Fredagen den 18 april 2014

Vi önskar alla våra hemsidebesökare, vänner, bekanta, släkt och alla andra

en riktigt skön

PÅSK!

Onsdagen den 16 april 2014

Silverskimrande tackor blev resultatet av gårdagens testsmältning. Du kan se lite bilder på Bygget i bild - Köl. Detta var ju en test för att se om våra ideér fungerade i praktiken. Det gjorde de med vissa förbättringar på vägen. Bl.a. plåtar för att inte vinden skulle kyla och störa för mycket. Nu ska vi kolla upp om vi har bly så att det räcker till kölen. Ev. saknas det några hundra kilo, men det ger sig när vi kontrollväger. 

Själva kölgjutningen blir väl framåt sommaren och då kommer vi att använda två "blygrytor" av det slaget du ser på bilderna. Vi har ju planerat att hålla oss lite mer hemmaomkring i sommar för att jobba med båtbygget.

Tisdagen den 15 april 2014

Nu har vi provgjutit med "blygrytan". Det kommer bilder snart...

Söndagen den 13 april 2014

Så var H 35an i sitt rätta element igen! I ett underbart väder sjösatte vi henne och innan det var kväll var hon både mastad och fylld med det som brukar vara med ombord. Jag var inte så medverkande till detta eftersom jag fixade käket i klubbstugan till de få som var aktiva denna dag. Som du kan se på bilden har redan de svarta "rinningarna" börjat visa sig. D.v.s. det svarta nedfallet som följer med nederbörden och sätter sig på skrovsidorna har redan innan sjösättning dykt upp. Det brukar annars vara ganska snyggt och prydligt men J-O var färdig med fribordens polerande och vaxande redan för lite drygt en vecka sedan och sen dess har det regnat en del...Det i sin tur innebär att jag inte hunnit fixa överbyggnaden än. Kanske lika bra det!

Kanske, kanske blir det en tur i veckan - vi får se hur vädret artar sig. Det kunde vara trevligt att ta en tur till Väderön, ju. 

Onsdagen den 9 april 2014

Båtsäsongen närmar sig med stormsteg! J-O tog första båtturen i år med detta fantastiska flytetyg. Båtklubben rangerade ut en del  jollar för några år sen och denna blev liggande på tomten och skräpade men eftersom det var lite knivigt att såga träd ute i ån fick den komma till användning..."linfärjan över floden Smedjeån". Du kan också se den gamla kyrkspången som har havererat med hjälp av det fallna trädet (Stormen Sven tror jag hjälpte till). Om alla andra projekt skulle ta slut så fixar vi nog till spången. (Eller också gör vi det ändå  ) 

Lördagen den 5 april 2014

Att böja/bocka rören är fortfarande något som sysselsätter J-Os tänkande. Om det inte går att böja det snyggt (Det får inte bli tillplattat i böjen!) finns det ju en möjlighet att köpa böjarna och svetsa ihop med de raka rören. Den böjen som verkar ställa till det mest är pulpiten i fören. Där blir den tväraste böjen. 

Annars...H 35 an är nu  bottenmålad